Muziek verbetert taal en geheugen.

  • Kale

    Luisteren naar de juiste muziek levert veel verschillende voordelen op. Hier zijn enkele van de positieve effecten die muziek met zich meebrengt en die zijn ondersteund door veel wetenschappelijke studies.

    Muziek verbetert de taal en het geheugen. Het leren bespelen van een instrument zal hun taalvaardigheid aanzienlijk verbeteren en kan zelfs helpen het geheugen te herstellen bij mensen met hersenbeschadiging. Dat hebben psychologen van de Chinese universiteit in Hong Kong zojuist in het tijdschrift Neuropsychology verklaard.

    De studie, geleid door dr. Agnes Chan, werd uitgevoerd op 90 mannelijke studenten in de leeftijd van 6 tot 15 jaar. De helft van hen kreeg gedurende 1-5 jaar muzikale opleiding in de strijkorkesten van de school. De andere helft heeft nooit muziek gestudeerd. Al deze jongens werden getest op woordgeheugen. Mensen zullen hen een lijst met woorden voorlezen en hen vragen om zoveel mogelijk na 10 minuten en vervolgens 30 minuten na het experiment opnieuw te lezen. Vervolgens krijgen alle leerlingen een reeks foto's te zien en wordt hen gevraagd de foto's op te roepen. Elk kind wordt 3 keer getest.

    Het onderzoeksteam ontdekte dat studenten die vroeger door muziek leerden, veel meer woorden onthouden dan de rest, zelfs 30 minuten na het experiment. Bovendien vonden ze een positieve relatie tussen muziekstudietijd en het vermogen van studenten om woorden te onthouden: hoe langer de tijd, hoe meer woorden ze onthouden. Er was echter geen verschil tussen de twee groepen in beeldherinnering.

    Deze bevinding is vergelijkbaar met een ander onderzoek door dezelfde onderzoeksgroep, dat in 1998 werd uitgevoerd onder 60 vrouwelijke studenten aan de Universiteit van Hong Kong. De helft van hen heeft minstens 6 jaar muziek gestudeerd en de andere helft heeft nooit een instrument geleerd. Alle meisjes moeten tests van visueel geheugen en woordgeheugen afleggen. Bij woordtesten konden de meisjes die muziek speelden zich gemiddeld 16% meer herinneren dan de andere groep.

    Dus hoe helpt muziek je om woorden te associëren? Chan gelooft dat het leren van muziek de linker temporale kwab stimuleert, die auditieve informatie verwerkt: dit bevordert de ontwikkeling van een deel van de linker temporale kwab, planum temporale genaamd, dat verantwoordelijk is voor de geest. Onthoud het woord. Met andere woorden, het onthouden van woorden is een soort “bijproduct” van het muzikale brainstormproces. Ondersteuning voor deze bewering is het resultaat van een onderzoek uit 1995 met behulp van magnetische resonantiebeeldvorming (MRI). Het laat zien dat het planum temporale-gebied in het brein van musici groter is dan dat van het menselijk brein.

    Volgens Chan is het niet het instrument of de muziek die wordt geleerd, maar het trainingsproces dat het vermogen om woorden te onthouden verbetert. Ze gelooft dat deze bevinding de basis kan leggen voor een nieuwe aanpak, om mensen met dementie te helpen na hersenbeschadiging hun denken te herstellen. Dit is ook goed nieuws voor ouders die geneigd zijn tot muziek en hun kinderen talenten willen bijbrengen.

  • Miles

    your personal experienceMindfully using our emotions as data about our inner state and  knowing when it’s better to de-escalate by taking a time out are great tools. Appr https://vidmate.onl/download/ eciate you reading and sharing your story, since I can certainly relate and I think others can too

  • bahjad

    Muziek verbetert het geheugen … maar onderzoekers hebben nu bewijs dat de verwerking van muziek en taal, met name het onthouden van …почтамайл ру