Twijfel je aan je instrument? Een nieuwe kopen hoeft misschien nog niet. Op de website van Zlata vond ik onderstaand artikel met test. Hoop dat jullie er ook iets aan hebben. :-) Groetjes van Martine
Wanneer ben je toe aan een nieuwe viool, altviool, cello of contrabas?
Lekker hokjes denken…
Ik ga jullie indelen in drie groepen… kijk in welke groep je je het meest kunt herkennen.
Herken je je in één van deze situaties?
* Twijfel je of je instrument nog geschikt is voor de muziek die je maakt?
* Speel je nog steeds op dat simpele instrument, wat leuk was voor het begin?
* Ben je drastisch van repertoire veranderd?
* Is je spelniveau je instrument overstegen?
* Zijn er moment waarop je je instrument absoluut ongeschikt vindt? Bijv. bij het spelen van bepaald repertoire?
* Of… staat de klank van je huidige instrument je gewoon niet aan?
Dan ben je toe aan… ‘een nieuw geluid’ (zie onder).
Of deze?
* Treed je op in andere omstandigheden (bijv versterkt)?
* Heb je continue last van klagende buren als je oefent?
Dan ben je toe aan… ‘maybe electric’ (zie onder).
Of herken je meer hierin?
* Bespeel je al heel lang hetzelfde instrument en vraag je je af of er ergens een betere match is?
* Wil je misschien wisselen van instrument? Bijv. van viool naar altviool of van akoestisch naar elektrisch?
Dan ben je… een ‘twijfelaar’ (zie onder).
Mijn instrument is kapot!
De situatie ‘het instrument is kapot’ of iets dergelijks heb ik niet meegenomen in het voorgaande lijstje. Als je instrument gerepareerd dient te worden, kun je beter een bezoekje aan een vioolbouwer brengen dan meteen een nieuw instrument kopen. Hierna kan alsnog blijken dat het instrument niet meer bij jou en je spel past. Dan kun je alsnog overwegen een nieuw instrument te kopen. Nu is je instrument wel in goede staat en kun je deze makkelijker inruilen of verkopen.
TIP: Is je instrument kapot? Laat het dan (indien de kosten te overzien zijn) altijd repareren. Is het niet voor jezelf? Dan is het voor de verkoop/inruil.
Een nieuw geluid
Volgens de test ben je echt op zoek naar een nieuwe klank. Je instrument is niet meer geschikt voor jouw smaak, spelniveau, optreedsituaties, repertoire of een combinatie van die factoren.
Je moet een klank vinden die wel bij jou past. En dan kan een hele zoektocht zijn, maar wel een leuke zoektocht…
Graag wil ik je een aantal tips meegeven:
* Probeer eens een instrument van een vriend(in) of collega
* Identificeer wat voor klank je mooi vindt, bijv tijdens een concert van je favoriete strijker
* Probeer vrijblijvend verschillende instrumenten uit, bijv bij mij
* Huur een tijdje een instrument wat je wel goed bevalt en kijk of dit instrument in de praktijk net zo mooi is als het klonk in de winkel
Maybe electric
Als je last hebt van klagende buren kan een zware demper uitkomst bieden. Je hoeft dus niet te stoppen met spelen of meteen een elektrisch instrument te kopen. Bijvoorbeeld de Artino dempers (metaal met rubber eromheen) zijn erg zwaar.
Het nadeel van een demper is dat je zelf ook minder hoort. Bij een silent viool hoor je zelf een vol geluid door de koptelefoon en horen je buren doorgaans helemaal niets.
Bij het versterkt spelen kan soms een geweldige pickup nog niet voldoende zijn. Zeker niet als je (zoals ik) wel eens met een rock band speelt die de volumeknoppen behoorlijk open zetten. In dat geval kun je wel een elektrische viool overwegen. Beter nog: in sommige situaties is een elektrisch instrument essentieel (heb dit zelf aan den lijve ondervonden).
Twijfelaar
Je bent misschien gewoon toe aan iets nieuws… of je instrument is echt niet geschikt meer. Ga dit onderzoeken. Misschien helpt het wel om een nieuwe koffier of strijkstok te kopen (tip: probeer eens een carbon fiber strijkstok). Of zet eens een heel ander type snaren op je instrument. Dat is toch wat minder ingrijpend dan een nieuw instrument.
Probeer eens wat andere instrumenten uit, van vrienden, van collegae, bij mij in de winkel .
Overweeg je een ander instrument? Huur dit dan eens een tijdje om te kijken of deze echt aan je verwachtingen voldoet in ‘het dagelijks leven’.
Door Zlata Brouwer van Zlata Strijkinstrumenten. Wil je meer artikelen ontvangen? Ga dan nu naar www.vioolspelen.nl voor het aanmelden voor het gratis Ezine en ontvang een gratis virtuele vioolles.