Waar kan ik goedkoop en veilig muziek luisteren en zoeken op internet?

• Klaas Wijer

Hallo,

1 Alleen luisteren

Muziek is erg belangrijk voor hoe ik me voel en ik heb helaas geen geld om cd's te kopen. Ik wil daarom graag muziek beluisteren via internet. Ik heb geen behoefte om muziek ook te downloaden. Ik vind stereo-kwaliteit wel prettig, maar niet perse noodzakelijk.

2 Zoekmachines

Ik zoek nu muziek via Alta Vista, maar dat is erg tijdrovend, omdat daar van bekende nummers talloze cover-versies tussen staan van amateur-kwaliteit. En ik zoek de professionele uitvoeringen, liefst ook van de originele artiest.

Is er een zoekmachine waar je ook kunt zoeken op uitsluitend professionele uitvoeringen?

3 Goedkoopste muziek-sites?

Wat zijn de goedkoopste sites waar ik naar muziek kan luisteren? Welke worden door de Consumentenbond aangeraden?

Ik heb inmiddels al gevonden: www.terrificmusic.com Die is gratis. Daar staan duizenden nummers, voornamelijk radiohits tussen 1950 en 1970. Maar ik heb belangstelling voor de meeste muziekstijlen. En ook recente muziek vind ik leuk.

4 Allofmp3

Allofmp3 schijnt goed te zijn, maar ik heb geen credit-card en ik weet niet hoe ik geld moet overmaken naar het buitenland.

5 Limewire

De site Limewire wordt weleens aangeraden. Dat is het p2p-systeem, maar ik durf dat niet, want ik ben bang dat ik dat per ongeluk verkeerd instel en dat anderen daardoor informatie van mijn pc kunnen halen. Want ik snap heel erg weinig van moderne software. En ik kan dat ook niet goed leren.

Verder wil ik misschien persoonlijke, ingesproken aantekeningen opslaan in de geluidsmap op mijn pc. En die mogen niet door anderen worden beluisterd.

Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen.

Alvast hartelijk bedankt!

Klaas :-)

• Klaas Wijer

Ik heb zelf nog een site gevonden waar je muziek kunt luisteren:

http://www.theraven452000.addr.com/show8.html

• Arie J

Kan gewoon in de laatste (gratis) versies van Winamp.

Succes

• Arie J

Volgende vraag is natuurlijk waar je dat vindt;

Als je Winamp gestart hebt, ga je met de cursor op de speler staan en klikt met de rechtermuisknop. Je krijgt dan een menu waar Media library bij staat. Als je dat aanvinkt krijg je een scherm waarin aan de linkerzijde oa Internetradio (ook Internet TV) staat. Als je daarop gaat staan krijg je een lijst met stations. Je kunt ook kiezen welke kwaliteit je wilt en ook bv alleen breedband stations. Werkt perfect en is echt niet moelijk.

Nogmaals succes !!

• Klaas Wijer

Geweldige tip Arie! Dank je!

Weet je of ik via Winamp ook muzieknummers kan selecteren (of downloaden)? Zodat ik een nummer alleen hoor op het moment dat ik dat wil?

Klaas

• Arie

Nee, het zijn internetradiostations waar je niet kunt kiezen. Er zijn wel programma's waarmee je dat kunt opnemen. Ik heb er geen, maar als je de zoekfunctie op dit forum gebruikt vind je er waarschijnlijk wel een. De bedoeling is dat je “streaming audio” kunt opnemen.

Als ik iets wil zoeken gebruik ik meestal Limewire.

• Arie

Sorry, dit is een andere groep. Je kunt voor een programma beter zoeken in het forum van mp3, http://www.prikpagina.nl/list.php?f=1298 heb je meer kans om zo'n programma te vinden !!

• Klaas Wijer

Bedankt voor je aanvullingen Arie.

Ik heb m'n vraag pas gesteld op het prikbord van www.mp3.startpagina.nl. Maar daar heb ik nog geen afdoende antwoorden gekregen.

Want mp3 is meestal niet gratis, en p2p durf ik niet goed, in verband met mijn privacy. Want dan hebben onbekenden toegang tot de muziekmap op mijn pc. En ik ben bang dat ze van daaruit misschien op m'n pc kunnen inbreken.

Kent iemand mischien de naam van een geschikt en gratis programma om ‘streaming audio’ op te nemen?

• Arie

Op www.ultraplayer.com is een programma te downloaden dat straming audio in mp3 kan opnomen. Overigens gebruik ik al geruime tijd zonder problemen Limewire als p2p en ik heb, zoals gezegd, nog nooit problemen gehad. Je kunt aangeven welke mappen beschikbaar zijn. Natuurlijk is een goede virusscanner en een firewall belangrijk en daarnaast antispyware software !!

• Klaas Wijer

Hee, geweldig Arie!! Ik zal es kijken of ik die streaming audio kan temmen.

P2P durf ik toch niet. Ik heb een perfecte fire-wall. Maar toch, ik wil 's nachts geen vreemden over de vloer. ;-)